De naam Nusret Gökçe zegt je wellicht niet al te veel. De man is dan ook veel bekender onder zijn artiestennaam “Salt Bae”. De Turkse restaurateur is niet weg te slaan van de Instagramstories van celebrities, heeft heel wat viral fame en een snel groeiende keten steakhouses. Maar hoe is Nusret uitgegroeid tot Salt Bae? En waarom is deze man mateloos populair?
Het prille begin
Nusret Gökçe stapte in het beroepsleven als slager, maar besloot al snel dat hij voor meer in de wieg was gelegd. Tussen 2007 en 2010 werkte hij in diverse restaurants doorheen Argentinië en de Verenigde Staten om ervaring in het vak op te doen. Toen hij uiteindelijk terugkeerde naar Turkije opende hij in 2010 zijn eigen restaurant in Istanboel en in 2014 een tweede in Dubai. De zaken explodeerden pas echt toen een video getiteld “Ottoman Steak” viraal ging in januari 2017.
Salt Bae gaat viraal
In de video zien we Nusret die op een geheel karakteristieke wijze een steak snijdt en er zout op strooit. Vooral de manier waarop hij zout strooit over het vlees valt op: hij laat het zou vallen van zijn vingertoppen langs zijn voorarmen en uiteindelijk op het vlees. Het is deze manier van strooien die hem de bijnaam Salt Bae oplevert en een hele nieuwe wereld laat opengaan. Al snel post Nusret met de regelmaat van de klok nieuwe video’s waarop hij, inclusief zijn strooibeweging en afgeborstelde look met zonnebril, tal van gerechten klaarmaakt.
Exclusiviteit
De internetfaam zorgt ervoor dat steeds meer celebrities en politici hun weg vinden naar zijn restaurants. De restaurants van Salt Bae worden al snel een must do voor elke bekende kop die in Istanboel passeert. Bovendien pakt Nusret ook geregeld uit met bijzondere gerechten waar een stevig prijskaartje, maar ook een stevige imagoboost aan verbonden zijn. Zo is het mogelijk in zijn restaurants een gouden steak te bestellen. Of het blijft duren is een andere vraag, maar zeker is dat Salt Bae uitstekend zijn internetfaam heeft verzilverd.