Een eigen bedrijf hebben is natuurlijk de droom van veel ondernemende mensen. Maar wat als je, om welke reden dan ook, jouw bedrijfspand, winkel of onderneming moet of wilt verkopen? Hoe pak je dit tactisch en doordacht aan, zodat je een goede prijs krijgt en als ondernemer het onderste uit de kan haalt? Met onze praktische tips wordt het verkopen van jouw eigen bedrijf een stuk gemakkelijker en plezieriger!
Wat is precies je doel?
Een bedrijf verkopen kan om verschillende redenen gewenst of noodzakelijk zijn. Belangrijk is de vraag of je wel weg kunt en waarom je jouw onderneming wilt verkopen. Gaan de zaken slecht en wil je een faillissement voorkomen? Of wil je een ander bedrijf beginnen? Wil je per se dat jouw oude bedrijf, zonder jou, op de oude voet doorgaat? Het antwoord op dit soort vragen bepaalt natuurlijk onder welke voorwaarden je jouw bedrijfspand of complete bedrijfsvoering (door)verkoopt. Zet op papier wat je doel is en wat je wilt bereiken met de verkoop. Je kunt ook de hulp inschakelen van professionals die jou helpen bemiddelen bij het verkopen van jouw bedrijf.
Sterke kanten
Wil je je bedrijf goed, snel en voor een mooi bedrag kunnen verkopen, dan moet het voor potentiële kopers natuurlijk duidelijk zijn welke meerwaarde jouw onderneming heeft ten opzicht van soortgelijke bedrijven cq, concurrenten. Ook als je bedrijf in zwaar weer zit en dat de reden van verkoop is, zijn er altijd aanknopingspunten om een goed verhaal op papier te zetten. Denk aan de schitterende omgeving rond jouw kantoor, de ervaren medewerkers die je in dienst hebt en de mooie producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Zet dit allemaal duidelijk op papier, zodat je eventuele gegadigden voor de koop sneller kunt overtuigen van de sterke kanten van jouw onderneming.
Zorg ook dat je altijd een plan hebt liggen waardoor de potentiële kopers weten dat jij een doorstart kunt maken en niet afhankelijk bent van hun bod. Zo kun je een betere exit voor jouw bedrijf afdwingen.
Prijs en promotie
Overweeg welke prijs geschikt is voor jouw bedrijf en neem daarin alle aspecten mee, zoals de waarde van het vastgoed, de omzet, de personeelsleden die je al dan niet overdraagt et cetera. Schakel eventueel een bedrijfsmakelaar in. Natuurlijk moet je zorgen dat je voldoende mensen te weten komen dat je bedrijf te koop staat. Promoot jouw bedrijfsverkoop dan ook zowel offline als online.